ارتقای سطح دانش و توانمندسازی مراقبین سلامت مدارس در مدیریت بیماریهای واگیر و غیرواگیر
در راستای توسعه نظام مراقبت سلامت در مدارس و با هدف ارتقای دانش تخصصی کادر بهداشتی، جلسه آموزشی ویژه مراقبین سلامت اداره آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس در دانشگاه علوم پزشکی ایران،در راستای توسعه نظام مراقبت سلامت در مدارس و با هدف ارتقای دانش تخصصی کادر بهداشتی، جلسه آموزشی ویژه مراقبین سلامت اداره آموزش و پرورش برگزار شد.
این نشست تخصصی با حضور خانم عیوضی سرپرست واحد بیماریهای شبکه بهداشت و درمان و کارشناس واحد پیشگیری از ایدز (HIV) تشکیل شد. در این برنامه، محورهای کلیدی در حوزه سلامت دانشآموزان و ایمنسازی محیطهای آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سرپرست واحد بیماریها در این جلسه با تأکید بر نقش حیاتی مراقبین سلامت در شناسایی زودهنگام بیماریها، به تشریح آخرین پروتکلهای مواجهه با بیماریهای واگیر و غیرواگیر رایج در مدارس پرداخت. وی ضمن ارائه نکات کاربردی در خصوص بیماریهای تنفسی، آنفلوآنزا، سرخک، آبلهمرغان و بیماریهای گوارشی، بر اهمیت مداخلات پیشگیرانه از جمله تهویه مناسب کلاسها، رعایت بهداشت فردی و استمرار فرآیند واکسیناسیون تأکید کرد.
در بخش دوم این برنامه آموزشی، کارشناس مربوطه با رویکردی نوین به تشریح ابعاد بیماری HIV، راههای انتقال و روشهای پیشگیری پرداخت. وی ضمن تبیین اهمیت زدودن انگ اجتماعی در جامعه، بر ضرورت تقویت سواد سلامت عمومی، نقش کلیدی مشاوره و لزوم ارجاع بهموقع موارد مشکوک به مراکز تخصصی رفتاری تأکید نمود.
همچنین در این نشست، ظرفیتها و خدمات تخصصی «مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری» برای حاضرین تشریح شد تا زمینه تسهیل ارجاع و پیگیری سلامت دانشآموزان و فرهنگیان فراهم گردد.
این جلسه با هدف ایجاد آمادگی عملیاتی مراقبین سلامت برای مدیریت بحرانهای بهداشتی در مدارس و توسعه فرهنگ پیشگیری برگزار شد و در پایان، با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ جهت رفع ابهامات شرکتکنندگان به کار خود پایان داد.
کامنت